Pages

Monday, February 11, 2013

Matang Family Park




Penat mendaki di Kubah National Park, kami terus ke Matang Family Park. Matang Family Park ni hutan lipur di mana airnya mengalir dari Gunung Serapi, gunung tertinggi di kawasan Matang. Terletak bersebelahan dengan Kubah National Park. Jalan masuk yang sama cuma kita akan menemui Matang Family Park dahulu sebelum menemui Kubah National Park.

Dibuka setiap hari dari jam 8.00 am hingga 5.00 pm. Pastinya pengunjung akan lebih ramai pada hujung minggu dan cuti umum. Yuran masuk adalah RM3 seorang dewasa berumur 18 tahun keatas, RM2 untuk remaja berumur 13 hingga 18 tahun dan RM1 seorang untuk kanak berumur 7 hingga 12 tahun. Bagi kanak2 berumur bawah 7 tahun, mungkin percuma sebab tiada makluman.

Pengunjung boleh menggunakan cara yang sama seperti ke Kubah National Park, menggunakan kereta sendiri atau menyewa, bas City Public Link K21 atau Matang Bas no 11. Bagi yang berkereta, boleh parking di depan pintu masuk atau di bahagian atas dan parking adalah percuma. Walaupun percuma, ada pengawal keselamatan yang meronda di sekitar kawasan parking, keselamatan pengunjung dan kenderaan terjamin.

Lama juga kami bersukaria di Matang Family Park, hampir 2 jam jugalah. Seronok bermain air. Hari ni cuti, terdapat ramai pengunjung yang bermandi-manda dan juga berkelah. Tak kurang juga yang berbarbeque. Sambil2 berseronok, sentiasa berhati2 dan jangan letak barang berharga jauh dari kita. Itu pesanan yang kami terima dari pengawal kselamatan yang bertugas.

Terdapat juga gerai makanan dan minuman di bahagian dalam pintu masuk hutan lipur ni. Tandas awam juga disediakan. 



 gerai makanan dan minuman yang berbumbung

 laluan ke tempat mandi









p/s: memang seronok main air di hutan lipur tapi hati2 dengan kepala air... mungkin datang tiba2...

No comments:

Post a Comment