Pages

Thursday, March 1, 2012

final day... Cactus Valley & Strawberry Park...

Pagi hari terakhir lagi sejuk dari semalamnya. Lepas solat subuh, kami berkemas untuk balik kampung. Sekali lagi kami bersarapan di Restoran Naimah. Kali ni kami ambik nasi lemak ayam goreng dan nasi putih lauk ayam kicap dan sambal sotong serta air limau panas. Mahal sikit, RM9 kene bayar.

Sesudah berkemas dan bersiap, kami pon check out dan bersedia untuk sambung pengembaraan yang tertangguh dari semalam akibat kepenatan. Tapi kami singgah dulu di Cactus Valley yang bersebelahan Big Red Strawberry Farm. Admission fee untuk Cactus Valley ni RM4 je untuk dewasa.

pintu masuk cactus valley


dari puncak Cactus Valley








pokok epal

epal yang berjaya dipetik











tomato











pokok2 bunga yang dijual di Cactus Valley

Sepanjang kami berada di Cameron Highlands ni merata-rata ade Strawberry Park yang semuanya boleh self-picking. Kebetulan sebelah Cactus Valley ni ade Strawbery Park, Big Red Strawberry Park name die. Entrance fee free je tapi kene bayar untuk strawberi yang kite petik. Syarat minimum bayaran adalah RM25 untuk setengah kilogram.


Kami tak jadi petik strawberi dekat Big Red Strawberry tu, sebab semalam kami jumpe tempat yang lagi murah. Kok Lim Strawberry Park, sebelah Galeria Time Tunnel. RM20 untuk setengah kilogram. Murah RM5 dari Big Red Strawberry.

Kami suggest survey banyak tempat dulu sebelum pilih ladang strawberi untuk petik sendiri strawberi. Kami tak sempat nak survey banyak tempat, tapi kami jumpe tempat yang paling murah, tu pon mase on the way balik dah. RM35/kilogram tapi ade negatifnya, nun jauh di Tanah Rata, Highlands Apiary Farm (HAF). HAF ni actually bee farm tapi ade jugak sikit strawberry untuk dipetik. Lagi satu kelebihan HAF ni minimum untuk strawberi yang dipetik ialah 100 gram, tempat lain semuanya minimum 500 gram.


No comments:

Post a Comment