Pages

Thursday, May 16, 2013

Buah Avocado Tempatan


Kat Kuching ni agak senang nak cari avocado sebab bekalan avocado banyak datang dari Indonesia. Murah pulak tu harganya, yang bersaiz kecil berharga RM8.00 sekilo manakala yang bersaiz besar berharga RM10.00 sekilo. Kami selalu beli yang kecil saja sebab ambil yang comel2 je. Kalau avocado yang dijual di Semenanjung Malaysia pula banyak yang diimport dari USA atau Australia, mahal pulak harganya, RM4.00 atau RM5.00 sebiji.


Petua untuk cari avocado yang bagus kita kena tengok kulitnya, kalau licin Inshaa Allah bagus isinya, tak buruk. Kami selalu beli yang belum masak, yang berwarna hijau manakala yang dah masak warna coklat atau hitam. Kami beli yang belum masak sebab boleh tahan lama. Nak peram buah avocado ni senang saja, just letak dalam beras sampai dia masak. Avocado yang dijual di sini ada dua jenis, satu yang bulat, satu lagi yang bentuk macam buah pear. Bentuk yang macam buah pear ni yang sedap.



Ada caranya untuk keluarkan isi avocado. Mula2 belah buah avocado di bahagian tengah. Lepas tu keluar bijinya. Then, guna sudu untuk korek isinya atau kupas saja kulitnya guna tangan. Isi buah avocado ni boleh dibuat macam2. Antaranya dibuat jus, smoothie, salad, cocktail buah-buahan atau dimakan terus dengan susu atau madu. Sedaapppp....



No comments:

Post a Comment